
Pårørende ønsker å være inkludert og involvert, men føler seg tilsidesatt og fremmedgjort av helsepersonell, sier forsker Bente Weimand.
Mellom 3-600.000 nordmenn er pårørende til mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Psykiatrisk sykepleier Bente Weimand er leder av forskergruppen Brukere og pårørendes erfaringer ved Akershus universitetssykehus. I fjor avla Weimand doktorgrad om pårørendes møte med helsevesenet, og hun holdt nylig foredrag om temaet på en konferanse om psykisk helse i regi av Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH).
Pårørende har dårlig helse
Weimand pekte på at personer med alvorlige psykiske lidelser og deres pårørende lever sammenvevde liv. De pårørende opplever stor grad av byrde og har dårligere helse enn resten av befolkningen. Undersøkelser viser at pårørende skårer dårligere på vitalitet og sosial funksjonsevne enn andre.
– Dette er mennesker som er utslitt. De har ikke overskudd til sosialt liv. Samtidig vet vi at sosial støtte er uhyre viktig for å takle vanskelige livssituasjoner. Det blir en ond sirkel, forklarte Weimand.
Føler stort ansvar
Mange pårørende kjemper med motstridende følelser og tanker. «Man får jo veldig mye skyldfølelse og selvbebreidelse,» sa en mor da Weimand intervjuet henne. Pårørende opplever at de er overlatt til seg selv med et slitsomt ansvar de ikke kan unnslippe.
– Pårørende har et overveldende ansvar, og de trenger støtte for å håndtere ansvaret, fastslo forskeren.
Disclaimer: Bildene i PsykNytt er illustrasjonsfoto.
Legg inn en kommentar