
– Psykiatrireformens reduksjon av sengeplasser har medført at de dårligst fungerende psykotiske pasientene har mistet sine plasser og blitt tapere i systemet.
Randi Rosenqvist
I lengre tid har jeg engasjert meg i behandling av alvorlig psykisk syke, og jeg er ganske fortvilt over Helse- og omsorgsdepartementets holdninger til behandling av kronisk psykotiske syke og spesielt kronisk syke som begår kriminalitet. Det siste utspillet er en høringsrunde hvor det er foreslått at disse pasientene skal dømmes til anbringelse i psykiatrisk institusjon dersom de blir for plagsomme for samfunnet.
For femti år siden skjedde det en revolusjon innen psykiatrien. De tidligere uhelbredelige sinnssyke fikk effektive medisiner, og etter hvert ble prognosen vesentlig bedre. Mange med slike sykdommer lever i dag et vanlig liv som oppegående borgere. Andre blir ikke helt restituert etter adekvat behandling, og noen vil gjennom hele livet være preget av sin invalidiserende sykdom.
Disse har likevel en bedre situasjon i dag enn for 50 år siden dersom de mottar så god behandling som mulig. Det er ikke en selvfølge at de får det i dag.






